Workshop lawinekunde

bergwandelstage Queyras-Monviso

begeleide huttentocht  voor gevorderden in de "Hautes Alpes, Frankrijk- piëmonte, Italië"

Workshop lawinekunde

Buiten de piste skiën of sneeuwschoenwandelen is een fantastische belevenis, maar helaas niet zonder gevaar. Al blijft het een wetenschap op zich om lawines te voorspellen, de stop-or-go-techniek van de Oostenrijkse Alpenvereniging is een vereenvoudigde manier om gevaar in te schatten en praktische keuzes te maken. We leren je hoe je die techniek toepast en delen nog praktijktips als je een regio wilt kiezen of een tocht gaat plannen.
Na het theoriegedeelte 's morgens gaan we na de lunchpauze de buitenlucht in voor diverse oefeningen met Lawine-Slachtoffer-Zoek-Apparaat (LSZA), in de volksmond lawinebieps genaamd. We zoeken zowel naar 1 als meerdere slachtoffers, alleen en in groep. Ook het bellen van de hulpdiensten wordt geoefend.

Deze opleiding geldt als een algemene voorbereiding in lawinescholing en moet je volgen alvorens deel te nemen aan iedere andere winteropleiding, ervaringsweek of begeleide activiteit van KBF.

Datum : zondag 8 december 2019 van 09h30 tot 16h30
Locatie : Provinciaal domein De Gavers, Eikenstraat 131, 8530 Harelbeke (afspraak aan het hoofdgebouw)

Datum : zondag 22 december 2019 van 09h30 tot 16h30
Locatie : Sport Vlaanderen Blankenberge, Koning BOudewijnlaan 15 bis, 8370 Blankenberge

Kostprijs : 30 euro indien je zowel de theorie- als de praktijkmodule volgt. (voorkeur), 20 euro indien je slechts aan één van beide modules deelneemt. Inschrijven via info@wbvvzw.be. Wij sturen dan een bevestiging en een uitnodiging om te betalen.

Aantal deelnemers : min 10 pers, max 15 personen
Lesgever : Debbie Sanders, bergwandelgids (Accompagnateur en Montagne), geassisteerd door Jens Behaeghe voor de praktijkoefeningen.
Benodigd materiaal : schrijfgerei en aangepaste kledij (de praktijdsessie gaat buiten door, ook bij minder goed weer). LSZA's worden voorzien door de organisatie.
Lunch is zelf te voorzien.