Workshop lawinekunde

(Re-)start to mountainbike

(Re-) start to mountainbike

Workshop lawinekunde

Buiten de piste (toer)skiën of sneeuwschoenwandelen is een fantastische ervaring, maar helaas niet zonder gevaar. Al blijft het een wetenschap op zich om lawines te voorspellen, de stop-or-go-techniek van de Oostenrijkse Alpenvereniging is een vereenvoudigde manier om gevaar in te schatten en praktische keuzes te maken. We leren je hoe je die techniek toepast en delen nog praktijktips als je een regio wilt kiezen of een tocht gaat plannen.

Na het theoriegedeelte 's morgens gaan we na de lunchpauze de buitenlucht in voor diverse oefeningen met Lawine-Slachtoffer-Zoek-Apparaat (LSZA), in de volksmond lawinebieps genaamd. We zoeken zowel naar 1 als meerdere slachtoffers, alleen en in groep. Ook het bellen van de hulpdiensten wordt geoefend. Deze opleiding geldt als een algemene voorbereiding in lawinescholing en moet je volgen alvorens deel te nemen aan iedere andere winteropleiding, ervaringsweek of begeleide activiteit van de Klim-en Bergsportfederatie.

Datum : 29 november in Provinciaal Domein De Gavers, Eikenstraat 131, 8530 Harelbeke

Kostprijs : 30 euro indien je zowel de theorie- als praktijkdmodule volgt (voorkeur), 20 euro indien je slechts aan één van beide modules deelneemt.
Inschrijven via www.mounteqshop.be/lawindekunde. Wijj sturen dan een bevestiging en een uitnodiging om te betalen.

Aantal deelnemers : min 10 pers, max 15 pers.

Lesgevers : Debbie Sanders, bergwandelgids (Accompagnateur en Montagne), geassisteerd door Jens Behaeghe voor de praktijkoefeningen.

Benodigd materiaal : schrijfgerei een aangepaste kledij (de praktijksessie gaat buiten door, ook bij minder goed weer). LSZA's worden voorzien door de organisatie.
Lunch is zelf te voorzien.