Wandeling Ronse / Louise Marie

MountExpo

Informatie uitwisselen, materiaal vergelijken en uitproberen, één van de vele lezingen, workshops of films meepikken, andere outdoorliefhebbers ontmoeten… Dàt is Mount Expo, het jaarlijkse evenement van de Klim- en Bergsportfederatie. Op zaterdag 10 en zondag 11 februari opent Mount Expo opnieuw de deuren in Flanders Expo Gent voor de aftrap van het bergsportjaar!

Wandeling Ronse / Louise Marie

Wandeling op 25 februari in Ronse

’t Is een beetje ver, ik weet het, maar de kaart  ‘Getuigenheuvels Vlaamse Ardennen’ kon toch niet eeuwig ongebruikt in mijn kaartenkast blijven liggen.

Het Heuvelland is mooi, maar de Vlaamse Ardennen zijn het ook… probeer het maar, je zal het je niet beklagen.

We starten aan ‘de Boekzitting’. De naam van deze herberg verwijst naar een nu verdwenen beuk waaronder de lokale bewoners – al dan niet met een boek- kwamen uitrusten. Op de gevel zie je een beeld van een weerwolf, volgens de overlevering vroeger een veelgeziene verschijning in het Muziekbos.

We dalen af naar het gehucht Louise-Marie (genoemd naar de eerste koningin van België) en trekken dan zigzag door veld en bos tot we via de ‘Geuzentoren’ weer aan de taverne de Boekzitting aankomen. Hier kunnen we slechts op het terras genieten van onze picknick… toiletten staan wel ter beschikking.

Dit houdt in dat we niet onze ganse picknick moeten meedragen in het eerste deel van de wandeling.

In de namiddag is de wandeling voor 3/4 off road… dus, stevige schoenen zijn absoluut noodzakelijk.

Na de wandeling kunnen we wel van een droogje en natje genieten in ‘de Boekzitting’.

Afspraakplaats: taverne de Boekzitting, Boekzitting 26 – 9600 Ronse/ raadpleeg vooraf even een of andere routeplanner… ’ t is te zien waar je vandaan komt…

Afspraakuur: 9 u 15

Startuur: 9u30

De wandeling bestaat uit twee afzonderlijke lussen.

In de voormiddag: 10, 5 km (1/3 off road)

In de namiddag 14,5 km (3/4 off road)

We zullen relatief vroeg aankomen op de middag. Omstreeks 12 u 45 à 13 u 00 vertrekken we voor het tweede deel van de wandeling.

Neem voldoende versnaperingen en drinken mee… vooral voor het tweede deel van de tocht.

Wandelbegeleider: Ignace Bral (gsm 0479 50 32 11)