Workshop Lawinekunde

Buiten de piste (toer) skiën of sneeuwschoenwandelen is een fantastische ervaring, maar helaas niet zonder gevaar. Al blijft het een wetenschap op zich om lawines te voorspellen, de stop-or-go-techniek van de Oostenrijkse Alpenvereniging is een vereenvoudigde manier om gevaar in te schatten en praktische keuzes te maken. We leren je hoe je de correcte techniek toepast en delen nog enkele praktijktips als je een regio wilt kiezen of een tocht gaat plannen.
Na het theoriegedeelte 's morgens gaan we na de lunchpauze de buitenlucht in voor diverse oefeningen met Lawine-Slachtoffer-Zoek-Apparaat (LSZA), in de volksmond lawinebieps genaamd. We zoeken naar 1 als meerdere slachtoffers, alleen en in groep. Ook het bellen van de hulpdiensen wordt geoefend.

Deze opleiding geldt als een algemene voorbereiding in lawinescholing en moet je volgen alvorens deel te nemen aan iedere andere winteropleiding, ervaringsweek of begeleide activiteit van de Klim- en Bergsport federatie.

Datum : 18 november 2018 van 09h30 tot 16h30
Locatie : Sport Vlaanderen Blankenberge, Koning Boudewijnlaan 15 bis, 8730 Blankenberge

Datum : 9 december 2018 van 09h30 tot 16h30
Locatie : Provinciaal domein De Gavers, Eikenstraat 131, 8530 Harelbeke (afspraak aan het hoofdgebouw)

Kostprijs : € 30 indien je zowel de theorie- als de praktijkmodule volgt (voorkeur)
€ 20 indien je slechts aan één van beide modules deelneemt.
Inschrijven via  info@wbvvzw.be  We sturen dan een bevestiging en een uitnodiging om te betalen.

Aantal deelnemers : min 10, max 15 personen
Lesgever : Debbie Sanders, bergwandelgids (Accompagnateur en Montagne), geassisteerd door Jens Behaeghe voor de praktijkoefeningen.
Benodigd materiaal : schrijfgerei en aangepaste kledij (de praktijksessie gaat buiten door, ook bij minder goed weer). LSZA's worden voorzien door de organisatie
Lunch is zelf te voorzien.