Initiatie Via Ferrata

Doelgroep zijn beginnende via ferratista en eventueel kinderen, vergezeld van een ouder(s). Via ferrata komt steeds meer in de belangstelling. Elk zichzelf respecterend bergdorp heeft wel enkelen via ferrata’s, ook wel klettersteig genoemd, in de omgeving. Dit gaat van eenvoudige routes tot de meest veeleisende routes waar een goede fysieke conditie vereist is en er vaak ook technisch materiaal noodzakelijk is om de volledige route af te werken. Het is dan ook belangrijk om op voorhand goed te weten waar je aan begint. Al te vaak gaat men er vanuit dat je veilig “vast” hangt aan de kabel, dit is echter een vals gevoel van veiligheid ! In deze opleiding geven we je de nodige informatie om op een veilige manier je eerste routes te “klimmen”. Onderwerpen als uitrusting, moeilijkheidsgraad, topo’s, wat met kinderen,… komen uitgebreid aan bod. De uitvalsbasis voor deze initiatie is de Vennhütte in Burg Reuland, de praktische oefeningen maken we op de Burgenklettersteig in Manderscheid. Op het programma staat : Zaterdag: 9u samenkomst in de Vennhütte bij een kop koffie, theoretische uiteenzetting. Tijdens de middag lunchpakket (zelf mee te nemen), daarna trekken we naar Manderscheid voor een eerste initiatie aan een oefenmassief. s’ Avonds is er een warme maaltijd voorzien in de Vennhütte. Zondag: na het ontbijt verkennen we de andere routes van de Burgenklettersteig in stijgende moeilijkheidsgraad.

Kostprijs is € 75 per persoon (€ 65 voor kinderen jonger dan 16 jaar). Deze prijs omvat een cursus, overnachting en avondmaal op zaterdag, ontbijt op zondag en begeleiding gedurende het weekend. Bij interesse of vragen, graag een seintje op 65peterverburgh@gmail.com of 0473366685.