zomerstage Rätikon

ook deze zomer organiseert WBV terug een zomerstage.
zomerstage Rätikon

Dit is een zesdaagse begeleide huttentocht voor wie al een eerste ervaring heeft met trekken van hut tot hut in alpien gebied. Een goede basisconditie en tredzekerheid is dus een must. Tijdens de tocht dragen we zelf onze bagage. De werkelijke staptijden zijn relatief kort (4,5 à 5u) met één lange dag van 7u15. Houd er wel rekening mee dat we geregeld stukjes gezekerde route (kabelzekering) tegenkomen.  Afhankelijk van de deelnemers en hun interesse kunnen enkele klettersteigen in het programma worden opgenomen.

Het Rätikon bergmassief strekt zich uit over Oostenrijk (Vorarlberg), Zwitserland (Graubunden) en Liechtenstein. De tocht start in Oostenrijk aan de Lünersee en via de noordelijke Rätikon högenweg gaan we de grens met Zwitserland over waar we drie dagen stappen. Wat verder gaan we over op de zuidelijke Rätikon högenweg met zicht op de Schesaplana (2965m) die we later op de tocht nog beklimmen. Dit levert prachtige vergezichten op de Brandner gletsjer, de noordelijke Kalkalpen en de centraal Alpen. De Liechtensteiner Högenweg brengt ons bij de Pfalzerhütte, de enige hut waar we in Liechtenstein overnachten. Eens terug in Oostenrijk trekken we naar de Mannheimer Hütte die prachtig gelegen is aan de Brandner gletsjer, midden in een ruig rotsmassief en meteen ook het startpunt voor de volgende dag. De oversteek van de gletsjer is eenvoudig, goed gemarkeerd en vereist geen technisch materiaal (wegens geen spalten). Toch biedt ze een meerwaarde aan de tocht en is uiterst geschikt als eerste kennismaking met de gletsjerwereld. Na de beklimming van de Schessaplana (het hoogste punt van de reis) dalen we terug af naar de Lünersee. In de Douglass hütte overnachten we nog een laatste keer op hoogte en eindigt de huttentocht. We dalen de volgende dag terug af met de Lünersee kabelbaan.

Volgende hutten staan op het programma: Douglass Hütte (2x), Manheimer Hütte, Schessaplanahütte, Pfalzer Hütte, Lindauer Hütte en de Carschinahütte.

De tocht gaat door in de week van 18 tot 24 augustus 2019.

De kostprijs bedraagt 380€ (bij 5 deelnemers) en omvat alle overnachtingen in de berghutten (half pension), gebruik van de kabelbaan en begeleiding door een erkend initiator bergwandelen. Niet inbegrepen in de prijs: persoonlijke uitgaven in de hutten, eventuele aankoop van lunchpakketten en de verplaatsing van en naar Oostenrijk. Kostendelend samen rijden is mogelijk.

Begeleiding: Peter Verburgh, instructor mountain walking and trekking

Inschrijven kan door overschrijven van 50€/persoon op rekening van WBV (BE68 4764 3365 2134) met vermelding “Stage Rätikon” en naam(en) van de deelnemer(s). Voorwaarde tot inschrijving is lid zijn van WBV. Andere KBF-leden kunnen deelnemen met een “WBV lidmaatschap-light” (kostprijs 25€)

Meer info: peterverburgh@telenet.be of 0473/366685