Open brief aan alle rotsklimmers

(Re-)start to mountainbike

(Re-) start to mountainbike

Beste klimmer, beste rotsklimmer,

We vallen jullie liever niet lastig met wéér een corona-update, maar de huidige situatie laat ons geen keus. Bovendien is het onze plicht als federatie om onze leden te informeren met wat er nog kan en wat er van jullie verwacht wordt als jullie toch zouden besluiten om naar de rotsen te gaan.

De tweede golf ziet er niet goed uit voor ons land. Rotsklimmen is nog altijd mogelijk in “groepjes” van max. 3 personen, maar het blijft een risicosport en de nooddiensten draaien reeds op volle toeren. Stel je dus vooraf de vraag of je echt wel wil gaan klimmen in de huidige omstandigheden.

Controleer zeker of het massief waar je naar toe wilt open is en hou je aan de maatregelen:

• Trek niet naar een klimmassief als je geen of weinig ervaring hebt met rotsklimmen. Het is niet het moment om met een kwetsuur in het ziekenhuis te belanden.
  • Respecteer steeds de minimumafstand van 1,5 meter. Al klimmend hanteer je beter een afstandsregel van 5 meter om nog wat speling te bewaren om te bewegen op de rots. Een route loopt immers niet altijd recht naar boven.
  • Beperk je tot groepjes van 3 personen (een cordée van 2 personen is zelfs nog beter). Hou er rekening mee dat samenscholingen van meer dan vier personen verboden zijn.
  • Draag je mondmasker wanneer mogelijk, zeker tijdens verplaatsingen aan het massief.
  • Rij door naar een ander massief als er te veel klimmers zijn. Wie weet ontdek je nog een onbekend pareltje. Het kan handig zijn om hiervoor het overzicht van de massieven te raadplegen.
  • Hou het veilig! Klim onder je maximumniveau, volg de veiligheidsregels die gelden aan de rotsmassieven en blijf waakzaam. Laat je project dus even wachten en laat je macho-kuren thuis.

Je kan momenteel niet gaan klimmen in Freyr, Pont à Lesse, Yvoir, Durnal, Marche les Dames en Plain des Fosses. Om overbelasting van de ziekenhuizen te voorkomen, zijn deze massieven gesloten door de gemeenten.

De andere rotsmassieven zijn alleen toegankelijk voor leden.

Er kunnen momenteel geen individuele klimtoelatingen voor 1 dag (ook gekend als uitnodiging van niet-leden door leden) aangevraagd worden.

We begrijpen dat de drang om buiten te sporten juist nu bijzonder groot is. Maar als klimmers zijn we solidair met elkaar en met de rest van de bevolking. Om te vermijden dat er nog bijkomende rotsmassieven gesloten worden, is het van groot belang dat iedereen zich aan de regels houdt, en vooral dat samenscholingen en ongevallen vermeden worden.

Als federatie vertrouwen we er op dat onze leden deze oproep ter harte zullen nemen.

Hou het veilig, blijf gezond en blijf sporten. Maar plan voor de komende weken misschien een rustgevende herfstwandeling of -fietstocht in.