Wandeling in Gijzenzele en Smetlede op 25 februari

Wandeling op 25 februari 2023 : Gijzenzele & Smetlede We maken 2 lussen van telkens ongeveer 11 km : één in de voormiddag in Gijzenzele en één in de namiddag in Smetlede. Afspraak om 9.15 u op de parking aan de kerk (Sint Bavoplein) van Gijzenzele-Oosterzele (E40 afrit Wetteren en dan richting Zottegem). De wandeling vertrekt om 9.30 u. Na de voormiddag wandeling maken we de verplaatsing met de auto’s naar Massemen waar we de picknick kunnen gebruiken in het zondagcafé (net als vorig jaar). In de namiddag aansluiten kan. Afspraak is dan om 13.30 u op de parking aan de kerk van Massemen (doprsplein). De lus in de voormiddag is de “bunkerroute”. Toen de 2de wereldoorlog er zat aan te komen, bouwde het Belgische leger een verdedigingsgordel rond het strategisch belangrijke Gent. Op de heuveltoppen in de buurt van Oosterzele, op een boogscheut van Gent, verrezen tientallen versterkte bunkers om de Arteveldestad te beschermen. Via talrijke paadjes en veldwegels zien we er een groot aantal her en der opduiken. En prachtige wandeling in een groen decor met een knuppelpad en een “avontuurlijk paadje”. De lus in de namiddag is de “4 bossenwandeling” in Smetlede. Zoals de naam aangeeft, doen we 4 bossen aan : het Paelepelbos, het Smetledebos, het Hospiesbos en de Serskampsebossen. In de vallei van de Serskampse Beek volgen we een lang, zigzaggend knuppelpad dat uitkomt in een grote graaszonde waar we misschien zeboes zullen zien. Wandelbegeleider : Bart (0474/28 69 26)